Langvarige IT-problemer hos IDÉ Møbler og Ilva
Mange danskere kender til de to møbelkæder IDÉ Møbler og Ilva, som har et stort og varieret møbelsortiment med alle former for tilbehør i forskellige stilarter og priser.
Disse to kæder blev fusioneret og kom ind i møbelselskabet IDdesign, som hører under koncernen Jysk, der som bekendt ejes af dynekongen Lars Larsen. De to kæder skal fortsætte med at køre sideløbende med hver sin separate drift, men det var nødvendigt at streamline møbelselskabet således, man kun anvendte ét fælles IT-system til den samlede drift, som man også kender det i andre store sammenlagte firmaer.
Desværre har det vist sig, implementeringen af dette nye IT-system har givet problemer hos både IDÈ Møbler samt Ilva, idet man nu i månedsvis har måttet lukke ned for webshoppen hos begge forretninger på ubestemt tid, indtil IT-afdelingen har fundet en endelig løsning på problemet. Man kan stadig handle i begge butikker, men der kan forekomme leveringsproblemer, og dette har butikkerne måttet annoncere i medierne og primært på Facebook.
IT-problemer lukker webshop
Hvis man går ind på Ilvas hjemmeside, plejer man at finde en normal hjemmeside med det samlede udvalg af møbler med priser og tilbud. Dette kan man stadigvæk, men man kan ikke bestille varer i øjeblikket på webshoppen, før man får løst de nuværende IT-problemer.
Man håber dette sker snarest, da man ikke kan tilbyde den samme høje kundeservice, som kunderne er vant til. På begge webshops mødes man af kundebesked: Webshoppen er midlertidigt lukket grundet IT-problemer. Dette skyldes en flytning af firmaernes centrallager, hvilket tager længere tid en forventet, så derfor kan der forekomme længere leveringstider end normalt. Man håber på kundernes forståelse, idet der arbejdes på højtryk for at finde en løsning på disse IT-problemer.
Det tekniske problem
Jysk opkøbte Ilva og IDÈ Møbler i 2013, da disse begge kørte med store underskud, men efter bare 1 års drift lykkedes det for Lars Larsens koncern at generere overskud på bundlinjen. I øjeblikket kommer der en del utilfredse kunder, som ikke modtager deres bestilte møbler til tiden, da IT-systemet har problemer med at lokalisere varerne på det nye store lager, som er på mere end 40.000 kvm. Kunderne lufter blandt andet deres klager på Facebook, og begge firmaer forstår udmærket kundernes utilfredshed.
Man anvender ellers de dygtige IT firmaer Microsoft og IT-virksomheden EG til at forestå implementeringen af IDÈ Møbler og Ilvas nye IT-system, men systemet er så komplekst, at når man retter noget et sted, så kan det give problemer et andet sted i systemet. I mellemtiden må kunderne så bære over med personalet, som gør sit yderste for, kunderne kan få de ønskede varer.