Hvad er interim management, og hvorfor er det smart?

Interim management. Hvor kommer det fra, hvorfor er det smart, og hvad kan det? Det kan en hel masse, kan vi sige. Hvis du står med et akut behov for at have en HR-, CFO-, lønchef eller lignende, er interim management måske den rette løsning for dig og din virksomhed.

Hvad er det så – helt præcist?

Interim management er, kort sagt, leje af en konsulent til en stilling, du ønsker besat.

Det kan være en midlertidig stilling. Det kan være på en fast månedligt eller ugentligt basis, fordi der er behov for sparring og en konsulent. Det kan være som erstatning for en person, der er på barsel, eller indtil der er fundet den rigtige kandidat til en bestemt stilling.

Ved kontakt til et firma, som udbyder interim management, kan du og din virksomhed lynhurtigt have hjælp ved jeres side. Hvis der er mangel på en lederprofil i en periode, kan en interim manager være løsningen, I mangler.

Her bliver en interim manager nødvendig

Eksempler på situationer, hvor en interim manager er smart:

  • Hasteopgaver
  • Sygdom eller orlov
  • Barsel
  • Uventet opsigelse
  • Generationsskifte
  • Kritiske situationer
  • Og lignende

Hvad kan jeg få hjælp til?

Ja, det kommer an på, hvilken slags interim manager, du lejer dig til. Vi har nedenfor samlet tre chefstillinger, og hvad de kan.

Interim CFO-/økonomichef

En CFO-/økonomichef kan hjælpe med alt det, en typisk økonomichef kan. Vedkommende kan:

  • Udføre ledelsesrapporter, budgetter og forecasts
  • Udnytte systemer effektivt
  • Effektivisere debitor- og kreditorfunktion
  • Begrænse fejl internt
  • Analysere økonomi ved hjælp af analysemodeller
  • Udføre likviditetsstyring
  • Udarbejde et årsregnskab
  • Rådgive og sparre

Interim HR-chef

Human Ressources manageren står for alt, der har med personale at gøre. En interim HR-chef kan:

  • Rekruttere, advare og opsige
  • Udarbejde en HR-strategi
  • Udarbejde samt videreudvikle personalehåndbog og -politikker
  • Stå for medarbejderudviklingssamtaler
  • Lede daglig drift af et HR-team
  • Stå for logistik med hensyn til kontrakter
  • Rådgive og coache ledere

Interim lønchef

Som rosinen i pølseenden kommer lønchefen, som har med løn at gøre. En interim lønchef kan:

  • Lede lønadministration
  • Indberette til SKAT, ATP, pension med mere
  • Kørsel af løn
  • Behandle sygeerklæringer, refusionsansøgninger og lignende
  • Afstemme
  • Beherske gængse lønsystemer

Nu kender du til fordelene ved interim management, så du har en løsning, hvis der skulle opstå et akut behov.